po co czytać dziecku?

po co czytać dziecku?

Jeśli wydaje się nam, że noworodek nie potrafi mówić to jesteśmy w błędzie. Swoje potrzeby i pragnienia przekazuje nam płaczem. Płacze gdy jest mu zimno, gdy jest głodny, gdy ma mokra pieluchę, płacze nawet gdy ma zły humor. Każdy płacz dziecka stawia nas na równe nogi i jesteśmy  w stanie spełniać każdą zachciankę naszego dziecka byle tylko płacz ukoić. Dla rodziców jest to sprawa męcząca, łatwiej byłoby spełnić oczekiwania naszego malucha jeśli powiedziałby o co chodzi. Ale w ciągu najbliższych dwóch lat płaczący maluch przeistacza się w rozmawiające dziecko. Ta ewolucja odbywa się dla każdego dziecka w tempie indywidualnym. Niektóre dzieci zaczynają używać większej ilości słów inne natomiast ograniczają się do podstawowych słów. Niektóre dzieci większa uwagę w pierwszych latach życia zaczną skupiać na rozwoju społecznym niż na rozwoju fizycznym. Stąd niektóre dzieci są bardziej sprawne fizycznie, umieją się przewracać z boku na bok wdrapywać na przeróżne sprzęty, natomiast nie potrafią jeszcze w pełni porozumieć się z otoczeniem , zaczną dopiero nadrabiać zaległości około drugiego i trzeciego roku życia.

Aby dziecko szybciej zaczęło przyswajać sobie słowa, należy do niego mówić. Aby maluch mógł zacząć mówić musi w miarę często słyszeć jak prowadzone są rozmowy, być wśród osób, które mówią i nie oznacza to, że musza mówić akurat do dziecka. Wystarczy że maluch osłucha się ze słowami. Dobrym sposobem na zachęcenie dziecka do mówienia jest śpiewanie. Dzieci w przeważającej większości uwielbiają muzykę i z uwagą i pełnym zaangażowaniem słuchają prostych piosenek i wyliczanek. Szczególnie miłe dla ucha są piosenki, które wymagają zaangażowania malucha, gdzie można sobie poklaskać lub poskakać. Nie zniechęcaj się jeśli tą samą piosenkę śpiewasz już dziesiąty raz w ciągu dnia. Liczne powtórki pomagają dziecku rozbudować słownictwo, osłuchać się z tekstem i przyzwyczaić ucho do słów i melodii.

Koleją metoda na zachęcenie dziecka do mówienia jest nazywanie rzeczy. Kiedy jesteś na spacerze nazywaj wszystko po kolei. Wymieniaj kolejno rzeczy lub sprzęty, które mijacie po drodze. Tak samo można robić w domu, w kuchni, w pokoju podczas zabawy. Przy kolejnym spacerze i kolejnym powtarzaniu tych samych słów, przekonasz się  że dziecko będzie pamiętać jak nazywają się poszczególne rzeczy i sprzęty.

Niewybaczalnym błędem jest mówienie do dziecka dziecinnie i niewyraźnie. To właśnie od ciebie powinno nauczyć się poprawnego mówienia, a takie zmiękczanie i rozdrabnianie nie pomaga w nauce. Mów jak osoba dorosła, bo przecież nią jesteś. Najlepiej używać prostego języka, które nasze dziecko jest w stanie zrozumieć. Kiedy maluch dopiero zaczyna się uczyć słów nie potrzebuje rozwiniętych, długich i skomplikowanych zdań. Łatwiej mu będzie przyswoić zdania proste i jasne.

Każde dziecko ma swój indywidualny rytm. Więc nie ma powodów do obaw jeśli dziecko sąsiadki, które jest rówieśnikiem używa już więcej słów i buduje proste zdania. Na wszystko przyjedzie pora . rozwój mowy nie świadczy wcale o intelektualnych zdolnościach malucha. Czasami dzieci które wcześniej zaczęły mówić często dziedziczą to genetycznie. Jednak jeśli zauważysz, że rozwój mowy u twojego dziecka jest zdecydowanie opóźniony warto zwrócić się o poradę do lekarza.